Zapachy do pomieszczeń - Marketing zapachowy

Marketing zapachowy jest istotną siłą wzmacniającą i poprawiającą rozpoznawalność firmy. Aromamarketing wyróżnia markę, podnosi jej wartość oraz prestiż.

Zapachy do pomieszczeń, których używa się w procesie budowania wizerunku marki, muszą tworzyć trwałe relacje między marką a klientami. Zapewnienie klientom przyjemnej atmosfery bezpośrednio wpływa na postrzeganie przez nich jakości produktu i wartości marki. 

Marketing zapachowy pozwala na stworzenie nowego i głębszego wymiaru marki ponieważ dociera do emocji klientów a powtarzane sygnały sensoryczne konsekwentnie zwiększają sprzedaż, ruch i czas spędzony na zakupach.

 

Korzyści z wdrożenia marketingu zapachowego

Ponieważ nasz zmysł węchowy jest bezpośrednio związany z częścią naszego mózgu odpowiedzialną za nasze wspomnienia i emocje, zapach wyzwala te, które wpływają na nasze decyzje zakupowe. Innymi słowy, marketing zapachowy wpłynie pozytywnie na odbiór produktu i zachęci klientów do zakupu jak również zwiększy liczbę klientów odwiedzających sklep. Odpowiedni zapach do pomieszczeń i wnętrz zadziała jak impuls, podnosząc sprzedaż promowanych produktów bądź usług.

Marketing zapachowy zapewni klientom przyjemniejsze zakupy jak również pozwoli wydłużyć czas spędzony w placówce handlowej. Ponieważ aromat łatwo wpływa na emocje, zapach w pomieszczeniach będzie odgrywał kluczową rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów sklepu. 

 

Wzmacnianie tożsamości marki poprzez aromamarketing (marketing zapachowy)

Wraz z rozpowszechnianiem się aromamarketingu jako najskuteczniejszego obecnie narzędzia reklamowego, coraz większe znaczenie zaczęło odgrywać logo zapachowe, jako szczególna koncepcja interpretacji marki. Logo graficzne jest ważne, jednak istnieje coraz większa potrzeba docierania do konsumentów na więcej sposobów niż tylko wizualnie. Statystyki pokazują, że firmy odnoszą znacznie większe sukcesy w docieraniu do klientów gdy wprowadzą do swojej strategii marketingowej zapach w postaci logo zapachowego lub zapachu marki.

Aromamarketing polega na wykorzystaniu naszego najsilniejszego zmysłu czyli węchu. Doświadczeni marketingowcy są coraz bardziej świadomi, że kampanie reklamowe z użyciem zapachu są wielokrotnie skuteczniejsze od tych tradycyjnych opartych wyłącznie na dotyku, słuchu i wzroku. Podobnie jak logo graficzne, logo zapachowe jest teraz stosowane praktycznie w każdej branży na rynku.

 

Przykłady marketingu zapachowego i jego zastosowania

Ankieta przeprowadzona wśród czterystu klientów po zakupach w sklepie z artykułami sportowymi wykazała, że "przyjemny zapach otoczenia" poprawił ich opinie nie tylko o sklepie i jego produktach ale także zwiększył szanse, że zrobią tam zakupy jeszcze raz.

Co więcej, badanie przeprowadzone dla kasyna wykazało, że gracze wydają o 35% więcej pieniędzy gdy przyjemny zapach wypełnia pomieszczenia, niż gdy go nie ma.

Kolejny przykład dotyczy sklepów z damską odzieżą, które pachną kompozycją wanilii z mandarynką aby uprzyjemnić klientkom zakupy. 

Zapach we wnętrzach może zachęcić konsumentów do dłuższego pobytu w sklepie a nawet skłonić do wydania większych pieniędzy na dodatkowe produkty. Przekłada się to oczywiście na wzrost przychodów firmy. Hotele, sklepy, biura i wszelkiego rodzaju miejsca pracy powinny wykorzystywać marketing zapachowy do poprawy samopoczucia osób, które spędzają w tych pomieszczeniach wiele godzin dziennie.

Aby aktywować impuls do zakupu w sercu współczesnego klienta, zapach musi mieć znaczenie kontekstowe i odpowiadać zarówno produktowi, jak i środowisku. Zapach w pomieszczeniach aby działał musi być czymś więcej niż "przyjemnym". Musi być również zgodny z środowiskiem zakupowym i branżą, w której się go stosuje.

Najlepsze zapachy to te, które utożsamiają się z wnętrzem i dopełniają je tak, aby konsument mógł skoncentrować się na zakupach i przyjemności przebywania w takim pomieszczeniu.

Pierwsze wrażenie jakie odczuwa gość w hotelu to zapach i nasila się ono w momencie wejścia do hotelowego lobby. Z tego powodu zapach w hotelu musi być integralną częścią strategi biznesowej, ponieważ zawiedzie jeśli zostanie użyty tylko jako uzupełnienie. 

Celem markowego zapachu do wnętrz powinno być umieszczenie go w pamięci gościa. Chodzi o stworzenie całego doświadczenia od procesu przyjazdu do wyjazdu. Trzeba zachować ostrożność przy wyborze zapachu, nie może on być ani za mocny ani za lekki. Zapach powinien odzwierciedlać nieruchomość i jej wartość, nie może być zapachem "pierwszym z brzegu".

Hotelowy zapach stworzy unikalną atmosferę i zidentyfikuje się z miejscem tworząc i ulepszając doświadczenia gości hotelowych.

 

Zapachy do wnętrz i pomieszczeń

 

  • Owocowe

Owocowe zapachy są eleganckie, podnoszące na duchu i kojące. Z owocowych nut zapachowych wyróżniamy takie jak: figa, brzoskwinia, jabłko, gruszka, śliwka, morela czy szyszkojagoda. Te zapachy są bardzo popularne w sklepach odzieżowych, sklepach z elektroniką jak również restauracjach.

  • Cytrusowe

Do tej kategorii należą: cytryna, limonka, mandarynka, tangerynka, pomarańcza, grejpfrut, bergamotka. Zapachy te są uważane za rześkie, czyste, odmładzające i stymulujące. Działają najlepiej w przypadku marek, które chcą wprowadzić więcej energii do swoich pomieszczeń.

  • Kwiatowe

Zapachy kwiatowe do pomieszczeń obejmują: różę, jaśmin, lawendę, kwiat pomarańczy, fiołek. Są bardzo zróżnicowane i składają się z elementów prostych i słodkich po złożone i egzotyczne. Ta kategoria kompozycji zapachowych sprawdza się z powodzeniem w butikach i salonach jubilerskich.

  • Drzewne

Nuty drzewne takie jak sosna czy drzewo cedrowe jak również nuty pieprznej i cytrynowej elemi mieszczą się w tej kategorii zapachowej. Te zapachy są inspirowane naturą i kojarzą się ze świeżością. Stanowią one idealna bazę dla kompozycji zapachowych stosowanych w takich miejscach jak biura, sklepy, centra medyczne czy gabinety stomatologiczne.

  • Spożywcze

Sklepy spożywcze i sklepy z artykułami kuchennymi używają zapachów takich jak: wanilia, gałka muszkatołowa, miód, karmel, kawa i czekolada, zarówno ze względu na silne powiązanie z jedzeniem jak i zdolność do stworzenia przyjemnej atmosfery. 

  •  Morskie

Zwiewne, swieże, subtelne i lekkie zapachy. Te zapachy często używane w przestrzeniach, takich jak sklepy z wyposażeniem wnętrz, sklepy meblowe, butiki i sklepy z odzieżą, stwarzają wrażenie świeżej, przewiewnej i otwartej atmosfery i są idealne dla takich wnętrz

Adres:

ul. Grochowska 23/31 lok. 403
04-186 Warszawa

Telefon:

+ 48 783 111 107
biuro@aroma180.pl

Polityka prywatności

© Aroma180 - All Rights Reserved